ÇİFTÇİ MALLARINI KORUMA BAŞKANLIĞINA NAKDİ YARDIM/Sayıştay

Mahalli İdareler Dergisi
2019-04-01

ÇİFTÇİ MALLARINI KORUMA BAŞKANLIĞINA NAKDİ YARDIM/Sayıştay

ÇİFTÇİ MALLARINI KORUMA BAŞKANLIĞINA NAKDİ YARDIM[1]

 

….. Başkanlığı ile Belediye arasında yapılan protokol gereği, belediye tarafından nakdi yardımda bulunulması sonucu ..… TL kamu zararına sebebiyet verildiği hususu ile ilgili olarak;

4081 sayılı Çiftçi Mallarının Korunması Hakkında Kanunun 1 inci maddesinde;

“Bu kanuna göre korunacak çiftçi malları aşağıda yazılıdır:

I - Ekili, dikili veya kendiliğinden yetişen bütün nebatlarla Orman Kanununun şümulüne girmeyen ağaçlar ve ağaçlıklar,

II - Ziraatte kullanılan veya ziraatle alakalı olan her nevi menkul ve gayrimenkul mallar,

III - Su arkları, set ve bentlerle hendek, çit, duvar ve emsali manialar, tarla ve bahçe yolları.”

2 nci maddesinde;

“Bu kanunun hükümleri:

I - Köy sınırları içinde,

II - Şehir ve kasaba haricinde olup, belediye hududu içinde veya dışında bulunsun, zirai mahsulat istihsal edilmekte olan sahalarda tatbik olunur.”

6360 sayılı On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi Ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun “Büyükşehir belediyesi kurulması ve sınırlarının belirlenmesi” başlıklı 1 nci maddesinde; “Aydın, Balıkesir, Denizli, Hatay, Malatya, Manisa, Kahramanmaraş, Mardin, Muğla, Ordu, Tekirdağ, Trabzon, Şanlıurfa ve Van illerinde, sınırları il mülki sınırları olmak üzere aynı adla büyükşehir belediyesi kurulmuş ve bu illerin il belediyeleri büyükşehir belediyesine dönüştürülmüştür.” 

5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu’nun “Büyükşehir ve ilçe belediyelerinin görev ve sorumlulukları” başlık 7’nci maddesinde; 

“Büyükşehir belediyesinin görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır: 

… 

f)“(Ek fıkra: 12/11/2012-6360/7 md.) Büyükşehir ve ilçe belediyeleri tarım ve hayvancılığı desteklemek amacıyla her türlü faaliyet ve hizmette bulunabilirler.” 
hükümleri yer almaktadır. 

6360 sayılı Kanun uyarınca; ilçelerde bazı belediye ve köyler tüzel kişiliklerini kaybederek Belediyelere mahalle olarak bağlanmış, Kanun kapsamında oluşturulan Devir, Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonları da; tüzel kişiliğini kaybeden belde belediye ve köylere ait tarımsal taşınmazların mülkiyetini belediyelere devretmiştir. 

Bu kapsamda belediye kendilerine devredilen tarımsal nitelikli taşınmazların sevk ve idaresi için ..… Başkanlığı ile 5216 sayılı Kanunun 7 nci maddesi kapsamında protokol yapılması için meclisten yetki almış ve bu yetki kapsamında da bu protokol yapılmıştır. 

Protokolün “Konu ve amaç” başlıklı 3 üncü maddesinde; “İş bu protokol, .….Belediyesi sınırları içinde yer alan tarım ve hayvancılığı desteklemek, çiftçilerimizin- üreticimizin ve tüketicilerin haklarının korunması, çiftçilerimizin daha iyi şartlarla ürün elde edilmesi çiftçilerimizin huzur ve refahının artırılması, koruma personelinin daha etkin ve verimli çalışması amacıyla düzenlenmiştir.” denilmiştir. 

Yukarıda anılan mevzuat hükümleri gereğince Büyükşehir ve ilçe belediyeleri tarım ve hayvancılığı desteklemek amacıyla her türlü faaliyet ve hizmette bulunabilirler. Nitekim protokolün “Konu ve amaç” başlıklı maddesinden de bu protokolün tarım ve hayvancılığı desteklemek amacıyla yapıldığı görülmüştür. 

Bu itibarla, Belediyeye ait taşınmazların muhafazası ve bölgedeki tarımsal faaliyetlerin desteklenmesi amacıyla …... yapılan ödemelerin mevzuatına uygun olduğu anlaşıldığından ….. TL ile ilgili ilişilecek husus bulunmadığına, yersiz tahsil edilen ….. TL’nin ahizine iadesine, 

İş bu ilamın tebliğ tarihinden itibaren aynı Kanunun 55 inci maddesi gereğince altmış gün içerisinde Sayıştay Temyiz Kurulu nezdinde temyiz yolu açık olmak üzere oybirliğiyle,
karar verildi.



[1] Sayıştay 5. Daire Karar No:340, Tutanak Tarihi:27/12/2018

 

Sayfamızı Paylaşın